Etichete

, , , , , , , , , ,

eu aş putea să compun şi să vând piese (nu e greu, sunt reţete…) dar nu o fac. […] pentru mine e mai importantă reacţia publicului la muzica mea decât faptul că am sau nu geamuri termopan. (doru, ab4)

a fost odată ca niciodată, pe vremea când puricele se potcovea cu nşpe mii de ocale de fier şi sărea până la cer, pe vremea când eu aveam 14 ani şi televiziunile muzicale nu se fereau de muzica rock ca dracu’ de tămâie, a fost odată o trupă. patru băieţi supăraţi foc pe playback-ul practicat fără graţie de trupele dance autohtone, şi gata să demonstreze că se poate şi altfel. ab4 îi chema. şi încet, dar sigur, melodiile lor toxice au ajuns pe buzele tuturor oamenilor care voiau ceva mai mult decât refrene gen „ai plecat, m-ai lăsat, vino înapoi, să fim iar amândoi”.

au izbutit să mai scoată un album fain de tot, „broken trust”, care m-a făcut să pic în cap după ei iremediabil, şi de a cărui lansare o să-mi amintesc mereu cu drag, pentru că atunci am avut ocazia să îi văd pentru prima oară şi să-mi exprim admiraţia faţă de muzica lor. s-au ales şi cu un trofeu de „best romanian act” via mtv. apoi lucrurile au devenit din ce în ce mai dificile pentru ei. şi-au schimbat componenţa în multe rânduri. orice altă trupă s-ar fi destrămat cu siguranţă, dar ei au continuat să se zbată. ba o cântare în deschidere la placebo, ba o participare la un festival, două, trei… şi au continuat să compună, dar nu au putut să mai scoată niciun material.

ultima oară i-am văzut anul trecut, în septembrie. apoi tăcere. doru şi dorian (respectiv vocalul şi toboşarul) s-au concentrat pe cealaltă trupă a lor, the mono jacks, iar enrico şi toto (chitaristul şi basistul) s-au întors în italia. şi exact când părea că s-a scris epilogul (sau epitaful?) la povestea ab4, s-a ivit o ştire bombă pe net: trupa va serba 10 ani pe 11 decembrie, în the ark. şi cred că puteţi ghici destul de uşor reacţia mea la aflarea veştii.

şi-au trecut zilele iute-iute, şi-a venit şi seara magică. de data asta (contrar obiceiului) m-am prezentat la locul faptei însoţită. câştigasem o invitaţie dublă, şi, ca şi cum asta n-ar fi fost de ajuns, mă mai aştepta şi o surpriză. mare mi-a fost bucuria când m-am trezit cu ep-ul „burst into life” în braţe. şi semnat pe deasupra. acum ardeam cu atât mai mult de nerăbdare să înceapă concertul. şi a început pe la zece fără zece (adică, recunosc, mai repede decât mă aşteptam eu).

primii au urcat pe scenă cei de la toulouse lautrec (de la care ştiam o singură piesă, „te spun”): doi tipi (vocalul-chitaristul şi basistul) cu căciuli din alea cu apărători pentru urechi şi un al treilea tip (toboşarul) cu pălărie. arătau funny, dar de cântat au cântat chiar mişto. din cele unsprezece piese cântate, mi-au atras atenţia în mod deosebit „red and blue”, „apartman” şi „domino”, dar recunosc că nici ultima piesă (adicătelea „te spun”) n-a fost de lepădat (fata îmbrăcată în asistentă medicală care s-a urcat pe scenă să danseze s-ar prea putea să fi jucat un rol însemnat).

după aia a urmat o pauză lunguţă, timp în care băieţii de la ab4 s-au urcat pe scenă să pregătească instrumentele. am fost încântată foc să văd că doru era îmbrăcat în fustă şi machiat cu dermatograf, ca în vremurile alea de început – deh, ori sărbătorim cum se cuvine, ori nu. şi după ce ne-au fiert ei bine în suc propriu, s-au stins luminile pe scenă, şi… a început.

au cântat mult (24 de piese, zice setlistul), trecând din prezent în trecut şi înapoi cu viteza luminii. şi între cântece, doru ne mai istorisea câte o întâmplare din trecut: cum repetau într-o cameră cât o debara, cum au compus „break” în doi ani de zile, cum au filmat „hol” cu banii de pizza, cum au fost siliţi să facă playback prima oară când au cântat „despre o tipă”… şi că tot am pomenit piesa asta, simt că a venit momentul să precizez că pe afiş erau trecuţi şi foştii componenţi ab4. eu nu îi văzusem niciodată în formula originală, pentru că pe vremea aia eram prea mică să mă duc neînsoţită la concerte. aşa se face că aseară am ascultat în premieră ab4 în formula janin-doru-beavis-bogdan. au fost trei piese: „despre o tipă”, „gepilă” şi „hol”, apoi enrico şi toto au revenit pe scenă. beavis a mai zăbovit puţin printre tobe atât cât să bată pe „break”.

şi apoi a avut loc o altă premieră pentru mine, şi anume piesa „nu-ţi fă griji”, cântată împreună cu barac de la verdikt (şi interpretată încă o dată spre finalul concertului). nu pot să zic că mă prăpădesc după versurile acestui cântec, dar instrumentalul intră cu succes în categoria „foarte tare, frate!” aşa că nu exagerez în niciun fel când spun că am savurat-o la maxim. o altă chestie drăguţă a fost apariţia lui adrian ştefan (care a cântat la chitară pentru ab4 în perioada „broken trust”) la piesa „come” (a fost amuzant că în spate s-a auzit suav „acasăăăăăă…” – pentru cine nu ştie, adrian a jucat în nişte seriale produse de respectivul post tv)

stau şi mă întreb ce-aş mai putea să vă povestesc? mi-a venit la început să umplu toată pagina cu superlative şi să nu mai zic nimic altceva, dar tot eu revin şi spun că superlativele n-ar putea descrie suficient ceea ce s-a întâmplat aseară. concertul aniversar ab4 a fost mai mult decât un simplu concert, a fost o poveste. o poveste frumoasă cu nişte oameni curajoşi care s-au apucat să cânte chestii aşa-zis dubioase într-o vreme când rock-ul alternativ românesc era în fază embrionară şi când atenţia tuturor era fixată pe „artiştii” care mimau versurile în timpul concertelor, lăsând cd-ul să facă treaba în locul lor. nişte oameni care au ţinut cu tot dinadinsul să demonstreze că dacă vrei, poţi cânta live şi în timpul emisiunilor televizate. nişte oameni care nu au vrut niciodată să accepte compromisuri. pentru toate acestea, aveţi mulţumirile, admiraţia şi respectul meu, ab4. şi sper că vă veţi continua povestea.

………………………………………………….

aşa a arătat setlistul pe hârtie.
intro
song 1
cum ar fi
have i got to
different horizons
everything that you are
letters of love
we’re so on fire
despre o tipă (doru, janin, beavis, bogdan)
gepilă (doru, janin, beavis, bogdan)
hol (doru, janin, beavis, bogdan)
break (feat. beavis)
nu-ţi fă griji (feat. barac)
mtv
rising stars
born to learn
hold your breath
you and i
never been a liar
come (feat. adrian)
just one word

if you ever try
preferences

………………………………………………….

mai multe videoclipuri găsiţi pe canalul de youtube al romanitzzei. a, şi imig87 are nişte înregistrări destul de faine. 😀

*credits to ab4 for this wonderful concert*

